//NuramirahAz
The Intro
Entries About Stuff





Contact me


  • tabung
  • bantu saya ye ?

  • my best entry
    get this widget here
    My Tagboard
  • URL blog only
  • Click Go once only
  • Don't ever you want to SPAM


  • my Love Followers

    hukum tidur semasa azan
    28 Jul 2013 • comment • Add comment {0}


    cakap pasal tidur atau baring semasa azan, aku tau, konpom semua orang pernah buat kan!! tau tak kenapa ari ni aku nak buat pasal entri ni? sebab aku dah naik muak dah dengan orang tua zaman sekarang yang tau main cakap tapi tak de bukti.!!! lagi satu, orang tua zaman sekarang ni, suka samakan adat dengan hukum… EEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!! GERAMNYE AKU!!! bodoh betul!!
    Betul ke kalau baring mayat boleh jadi berat???


    Apa yg anda dengar itu adalah termasuk petua orang2 tua Melayu kita dalam bab targheeb dan tarheeb (menggalak dan mencegah), maka direkanya petua dan semisal hadis palsu.
    Cth yg lain:

    a. Janganlah memanjat pokok pisang, nanti buruk kemaluan
    b. Jangan duduk atas bantal, nanti naik bisul
    c. jangan main waktu maghrib, nanti disembunyikan hantu


    Maka " jangan baring ketika azan, nanti mayat berat" adalah termasuk dalam jenis ini.


    Yang benar: mayat memang berat kerana ia solid mass. Tambahan kalau si fulan tu ialah Heavyweight, maka sudah tentulah mayatnya berat. Kalau kita dah mati, apa nak dirisaukan mayat kita berat atau ringan, yg kita kena fikirkan ialah beratkah amalnya??

    Bukannye ape?? aku tak suka apabila ade orang yang memutar belit bende2 yang melibatkan akidah aku nih!!! kalau nak cakap, or tegur, cakap DIRECTLAH!!!! contohnya: “Woi!!! bangunlah!! kan azan tuh.. TAK DE ADAB BETULLAH KO NIH!! walaupun maki2, sekurang2nya ape yang nak disampaikan tu betul. tak de la nak bagi sembunyi2. Jangan buat macam ni.. “Woi, bangun. kan azan tu. nanti mayat jadi berat!!” Ape?? nak takutkan??? cube pilih, nak terus terang dan orang paham, atau nak takut2kan dan orang tu terus percaya bende tu betul?? No wonder lah akhlak remaja zaman sekarang runtuh kerana MAK BAPAK AJAR ANAK TAK BETUL!!!! HHHHAaaaaakkkkkkkkk TuuuuuiiiiiiiiHHHHH!!!!! haish. macam2 lah. (walaupun dah melalut)